Week 3: crossing borders

Dag 15-16: Door het “platte” van Zwisterland

Na onze welverdiende rust en onze problemen met de treinmaatschappij hadden we dus besloten door het prachtige en vooral nu regenachtige Zwitserland te fietsen. We vertrokken van Mulhouse richting Basel en voorbij naar het dorp Itingen waar we bij Hans konden overnachten via warmshowers. Hans was een fervente fietser in Zwitserland en had veel informatie en hoogtekaarten over de verschillende bergpassen die ons nog stonden te wachten. De volgende dag vertrokken we ‘s ochtends vroeg om naar Luzern te fietsen, volgens Hans een mooie stad die nog voor het zware klimwerk zou liggen. Zoals voorspeld was het helaas terug een regenachtige dag waardoor de mistbalken tussen de bergen ons zicht belemmerde om verder gebergte te kunnen bewonderen. We kwamen aan om 14u en hadden zo nog ruim de tijd om het oude gedeelte van de stad te verkennen en ons op te warmen aan een warme chocomelk (of een pintje). We konden wederom gebruik maken van warmshowers om ook daar de nacht door te brengen en onze plannen richting Gotthardpass te bespreken en te plannen. Want er staat ons toch een redelijke bergklim te wachten. (150km verder)

Dag 17: No can do

We gingen richting de Gotthardpass verder en besloten om net voor de zware klim te gaan rusten rond Altdorf. Zoals gewoonlijk vertrokken we in de regen en tegen de wind. De ochtend echter verliep vlot en we fietsten de Luzern en Schwyz nidwalden af tot in Sisikon een 50 km verder. Waar we plots gestopt werden door een Zwitserse dame in uniform. “ you can’t go further…train….back ” meer zei ze niet. We moesten dus terug. Het eerste treinstation lag maar 9 km terug dus dat viel wel mee. Helaas waren er hier ook werken aan de hand waardoor er geen treinen reden richting Altdorf.

Dus dan maar helemaal terug naar Arth Goldau, daar ontdekten we dat de weg geblokkeerd was door gevallen rotsblokken en de Gottardpass afgesloten was uit veiligheid. Dus de trein naar Lugano dan maar en deze keer wel met onze fietsen. We vonden dit wel jammer maar we kunnen niet blijven wachten op beter weer. (76 km gefietst) 190 km verder

Dag 18: Itali

Vandaag verlaten we het Zwitserland die ons helaas meer problemen heeft gegeven dan kost voor de ogen. Maar geen slechte gevoelens alleen maar wijze lessen. Er stonden ons nog een paar hoogtemeters te wachten tot we Milaan zouden bereiken. Dus vroeg uit de veren en vertrekken maar. Eenmaal de grens over in Como staat ons nog een laatste heerlijke klim te wachten. Het was zweten geblazen maar we hebben de top bereikt, een heerlijke klim van 4 km en ik weet zelf niet hoeveel hoogtemeters. De wangen stonden rood en m’n shirt kleddernat maar dat was het dan, vanaf nu alleen nog maar dalen richting Milaan. Niet mijn meest favoriete baan tot nu toe! Ik waande mij op de autostrade, wat een banen zonder enig fietspad te bespeuren. Na het bekijken van de honderdtallen coureurs waagden we ons er zelf aan. Breed maken, overal zoveel mogelijk voor rijden en vooral alles in de gaten houden. Met resultaat, we kwamen aan in Milaan, nog tijd over om de stad te gaan bezichtigen. (74 km)

Dag 19 : Expresweg

Wat een dag… we baanden ons een weg naar Piacenza, volgens onze gastheer was het beter om iets om te rijden via Pavia om de drukke wegen wat te mijden. Dat resulteerde wel in een 110 km tot we zouden arriveren op onze volgende slaapplaats. We hadden het er beiden voor over om de drukte wat te mijden omdat we gisteren al genoeg expresweg hadden gezien. We wisten dat de eerste kilometers sowieso druk zouden zijn maar daarna via een rustig kanaal tot bestemming. Helaas was dit niet volgens onze routeplanners het geval. We probeerden alle mogelijke maps maar expreswegen waren volgens hen de enige optie. Verstand op nul zetten dan maar en door fietsen geblazen. Het enigste aangename van deze dag was af en toe een scheet laten op mijn fiets en niemand die deze kon horen door het kabaal van razende auto’s. Zelf een blinde kan hier zonder probleem de zijkant van de baan volgen door van put naar put te wandelen. De afgebrokkelde zijkanten van de wegen zorgden er ook niet voor dat deze tocht iets aangenamer zou worden. Ik was blij toen we arriveerden, doorweekt en door elkaar geschud. Mijn achterste kan voor vandaag geen zadel meer zien… een zacht kussentje heeft die wel verdiend. (110km)

Dag 20: pfffff regen en nog es regen

Niet veel van zegs vandaag. De laatste keer drukkere banen en dit met wat regen erbij van ‘s ochtends vroeg tot we arriveerden. Regendruppels, zo groot als wijnglazen op een vrijdagavond na een lange werkweek. Doorweekt als natte was, al achter 1 uur fietsen. Niet de tofste dag tot nu toe. Voor we arriveerden in Parma stopten we nog even in de Decatlon om een nieuw zadel voor mijn achterwerk uit te kiezen. Hopelijk zit deze beter want mijn bibs begint behoorlijk af te zien. (68 km)

Dag 21: na regen komt zonneschijn.

Eindelijk onze eerste warme en volle dag zon. Daar stonden we dan buiten als verwelkte bloemen te genieten van de zon om zo bloeiend aan de dag te beginnen. Modena stond op ons menu voor vandaag amper 70 km van Parma. Door de zon hadden we extra energie en vlogen we erin. Ik op mijn nieuw zadel en Lies voor het eerst in korte broek. We komen al aan om 12 u en hebben zo nog tijd over om Modena te bezichtigen. Later op de middag beslisten we dan ook om hier 2 dagen te blijven en onze benen nog eens rust te geven voor we de bergen over gaan richting Florence. (70km)

1500 km in totaal gefietst een mooi rond getalletje.

9 gedachten over “Week 3: crossing borders

1. goed bezig mannen!!!!

2. Ik kan niet anders zeggen dan RESPECT!

3. Waw, en met een gewichtje minder racen jullie naar week 4.Echt top van jullie👍🏻🥇

4. Super gedaan, veel succes nog!!

5. Uitgeverij Hautekiet zoekt nog reisverslagen….. toppie wat jullie doen. Take care

1. Hahaha 😂, we staan open voor alles.

6. Goed bezig !!!!
    We missen je in Casita Lies 😘

1. Oh ik mis jullie ook. Succes met je dankbar!

7. Jullie verslaggeving biezonder kleurrijk!